Pages

welcome


Sunday, January 20, 2013

BAB 2 NOVEL CINTA MUKA BUKU


BAB 2
Pagi itu mereka akan memulakan kelas pertama setelah seminggu mengalami proses suai kenal. Tiga sahabat yang baru berkenalan dari  asal negeri yang berbeza boleh jadi sekepala menuju ke dewan kuliah yang berada di tingkat atas bangunan dua tingkat itu.
“ Macam manalah muka lecturer kita nanti ya? “ Suara Karina memecah kesunyian tiga sahabat yang tenang menunggu pensyarah subjek Ekonomi mereka masuk bila-bila masa sahaja bersama pelajar-pelajar lain yang gemar membuat hal masing-masing tanpa mempedulikan orang lain.
“ Yang pastinya muka dia macam manusialah, Rina tak akan muka dia macam beruk kot.” Suara Julia menjawab dengan muka selamba dan tidak bersalah.
Alina Balqis yang geli hati mendengar jawapan   Julia gadis  kelahiran Negeri Melaka Bandaraya Bersejarah itu yang sememangnya sangat bersahaja bila berkata-kata, ketawa kecil.
“ Kau ni Jue ada ja benda nak mengenakan aku,” ujar Karina tanda tidak geram dengan respons  Julia dengan muka yang sedikit berkerut macam orang sembelit.
“ Dahlah kau orang berdua ni ada aje benda yang dijadikan modal nak ‘bergurau manja’ . Jom kita sama-sama tunggu pensyarah pertama kita untuk kelas pertama hari ini okay, sayang-sayangku. “ Ujar Alina Balqis cuba mendamaikan gurauan manja dua sahabatnya.
Tiba-tiba terdengar bunyi pintu dewan kuliah mereka dibuka dari luar serta-merta mata mereka bertiga dan para pelajar lain menumpukan kepada gerangan yang mendiamkan suasana bising dalam dewan kuliah itu bagaikan renjatan elektrik.
Masuk seorang lelaki kurus tinggi dan boleh dikategorikan sebagai lelaki handsome  berkulit putih dan berpakaian formal dengan baju kemeja berwarna biru lembut dan berseluar slack hitam sambil membawa beg komputer riba dan buku-bukunya.
“ Subhanallah, handsomednya lelaki ni, “ suara Alina Balqis seakan berbisik dengan dirinya sendiri apabila melihat gerangan yang memasuki dewan kuliah mereka itu  dapat didengar Julia.
“ Tengok aku dah kata dah mesti iman kau yang kuat umpama besi tu akan cair punya bila tengok lelaki handsome macam lelaki kat depan kita semua ni sekarang,” kata Julia sambil tangannya yang memegang pen itu digerak-gerakkan dan memandang muka Alina Balqis.
“ Aku hanya  memandang dan menghargai ciptaan Allah ja Jue,” kata Alina Balqis sambil tangannya sibuk menulis sesuatu di buku kecilnya itu.
“ Yalah itu Cik Alina Balqis sayang. Kita tengok ja lah nanti Jue. “ Ujar Karina pula sambil tersenyum  penuh  makna terhadap Julia.
Belum sempat Julia berkata sesuatu  Mamat Handsome yang baru masuk tadi memulakan bicaranya.
“ Assalamualaikum semua dan salam 1Malaysia.” Jejaka Handsome membuka  bicaranya.
Patriotik juga lecturer ni. Dalam hati Alina Balqis berbisik bila mendengar  Jejaka Handsome mengucap salam 1 Malaysia sambil bibirnya mengukir senyuman nipis dan dia yakin dua orang sayangnya dikiri dan kanannya tidak perasan.
“ Nama saya Dr.  Zariff Haiqal Bin Abdul Azim pensyarah bagi subjek ekonomi awak semua. Pertama sekali saya ingin ucapkan tahniah kepada awak semua kerana berjaya menempatkan diri awak semua di Uitm ni. Bersyukurlah sebab beribu-ribu lagi budak Bumpitera  seumur awak nak dapatkan tempat di Uitm ni dan awak semua antara yang bertuah jadi saya harap awak semua dapat menggunakkan peluang ini sebaik-baiknya.” Sambung bicara Jejaka  Handsome dengan senyuman manis.
‘  Zariff Haiqal namanya memang padanlah nama dan orangnya.’ Bisik hati Alina Balqis lagi.
Tiba-tiba terdengar suara Hazirah  perempuan gedik yang memang terkenal dengan kegedikkannya bila melihat lelaki berdahi licin! Ada ke lelaki berdahi licin, perempuan berdahi licin adalah! Suka hati Alina Balqis memberi istilah.
“Dr. Zariff Haiqal umur berapa dah kahwin belum?’’ Tanya Hazirah dengan muka tak tahu malu.
Dr. Zariff Haiqal kelihatan tersenyum sahaja mendengar common question daripada pelajar perempuan yang  teruja ingin tahu status dirinya.
“ Masih muda lagi, saya baru 28 tahun dan baru sahaja bertunang.” Jawab Dr. Zariff Haiqal  dengan tenang sambil tersenyum manis buat semua.
“Lah...dah tunang ke biasalah orang handsome  mesti ramai minat.” Bisik hati Alina Balqis lagi.
“ Dah tunang ke, baru saya  nak mengorat Dr.,” ujar Julia sambil tersenyum penuh makna dan menjeling Alina Balqis di sebelah kirinya bagi melihat reaksi temannya bila mengetahui pensyarah muda mereka ini sudah bertunang.
“Maaflah saya dah ada yang punya.” Kata pensyarah muda itu kepada Julia dengan mengukir senyuman manis buat Julia.
“’Loghat’ juga pensyarah kita  ni Ju,” kata  Karina perlahan  kepada Julia yang berada dikanan Alina Balqis.
“ A’ah la Rina. Nampaknya ada orang kecewalah Rina dengar Dr. Muhd Zariff dah bertunang.” Usik Julia bila melihat Alina Balqis hanya senyap sahaja dan tidak  berminat menyertai perbualan Julia dan Karina.
“ Yalah Jue, patutlah senyap ja. Dia dah lupa apa yang dia cakap semalam tak?” Giat Karina lagi.
Alina yang hanya diam sahaja tadi menyampuk perbualan dua sahabatnya yang menjadikan dirinya sebagai subjek perlian mereka.
“ Hello, siapa kata aku lupa apa yang aku cakap semalam?”
“ Lah...terasa ke Qis sayang? He he he.” Ujar Karina dengan diiringi ketawa kecil.
Suara pensayarah muda itu tiba-tiba mencelah  bila melihat tiga sahabat yang seronok berbual.
“ Awak bertiga seronok berbual,  apa kata awak bertiga memulakan sesi perkenalan kita pagi ni.”
Alina Balqis dan ahli kelab jeng-jengnya keihatan terkejut apabila mendengar teguran pensyarah handsome itu.
Julia yang sememangnya  sentiasa slumber dan ‘kurang malu’ memulakan dahulu sesi perkenalan tersebut.
“ Hai semua nama saya Julia Adriana Binti Johan Faizal berasal dari Alor Gajah, Melaka. Boleh panggil Jue tak pun Julia Ziegler. Result SPM saya dulu biasa-biasa ja, nasib baiklah Uitm ni sudi terima saya jadi pelajarnya. Saya ni masih single lagi sebab tu saya frust dengar Dr. Muhd Zariff dah bertunang. “ Ujar Julia dengan muka selamba badak dia tu ha.
Dr.  Zariff Haiqal yang mendengar hanya tersenyum dan berkata,“ jangan risau Julia, saya pasti awak akan dapat suami yang lagi handsome daripada saya.”
“ Amin...semoga masin mulut Dr. tu.” Sambut Julia sambil mengangkatkan tangannya dan meraupkan ke muka.
Satu kelas ketawa tengok perbuatan Julia.
Kemudian Karina pula menyambung sesi perkenalan itu.
“ Nama saya Karina Najwa Binti Muhammad Mukhriz. Berasal dari Pulau Pinang. Sebenarnya saya dapat tawaran ke Matrikulasi Melaka tapi saya tolak sebab saya nak buat diploma dulu baru degree. Dr. Zariff  dan semua boleh panggil saya Rina.”
“ Dah berpunya ke belum?’’ celah satu suara nun jauh di seberang sana.
“ Sudah. Tapi dia taklah sehandsome doktor,. “ Tambah Karina lagi sambil tersenyum kepada Dr.  Zariff Haiqal.
“ Okey,terima kasih Jue dan Rina. Yang ditengah awak berdua siapa pula namanya.
Alina Balqis yang daripada tadi hanya jadi pemerhati kepada perbualan tadi rasa berdebar apabila disapa begitu oleh Dr. Zariff Haiqal.
Dengan lembut Alina Balqis berdiri dan bersuara.
“ Assalamualaikum semua. Nama saya Alina Balqis Binti Ahmad Baharudin. Berasal dari Johor Bahru juga . Saya sempat berpeluang menjadi pelajar Tingkatan 6 di SMK Aminuddin Baki, Johor Bahru lebih kurang dalam dua minggu sebelum mendapat tawaran daripada Uitm.Boleh panggil saya Lina atau Qis sahaja.”
Selepas itu Alina Balqis terus duduk. Dr. Zariff Haiqal yang kelihatan berminat dengan apa yang diperkatakan oleh Alina Balqis menyoal lagi.
“ Kenapa awak tak teruskan sahaja pengajian awak di peringkat STPM ?’’
Satu kelas turut  kelihatan berminat dengan soalan yang diajukan oleh Dr.  Zariff Haiqal buat Alina Balqis dengan menumpukan perhatian kepada Alina Balqis.
“ Sebab saya tahu saya tak sekuat orang lain untuk menghadapi STPM. Tambahan pula,  STPM memerlukan orang yang  kuat fizikal dan mentalnya. Saya ni tak sekuat itu. Kakak dan abang saya juga tidak galakkan saya ambil STPM. Ibu dan ayah saya pula memberi peluang sepenuhnya kepada saya untuk memilih haluan selepas SPM.” Jawab Alina Balqis  tenang dan melabuhkan punggungnya untuk duduk selepas berdiri kembali.
“ Cakap jalah yang kau tu tak pandai. Habis cerita tak payah nak kalis-kalis kaitkan mak,ayah,kakak dan abang sampai orang kampung kau.” Celah satu suara yang tidak puas hati dengan jawapan Alina Balqis itu. Siapa lagi kalau Hazirah yang terkenal dengan mulut lasernya dan pedas berapi itu.
Alina Balqis hanya tenang mendengar kata-kata pedas itu. Julia dan Karina yang mendengar sudah membuat muka geram. Agaknya kalau Hazirah laser ada di hadapan mereka pasti sudah diterkam oleh mereka berdua  dan dibasuh cukup-cukup. Tambahan pula, pensyarah mereka ada kalau tidak pasti mereka berdua dah menyerang Hazirah bertubi-tubi. Dr. Zariff Haiqal yang mendengar hanya menggelengkan kepala dan menumpukan semula tumpuannya pada Alina Balqis.
“ Jadi awak rasa diploma pilihan terbaik untuk awak Alina? “ Soal Dr. Zariff Haiqal lagi gayanya seperti  tidak  puas hati dengan jawapan Alina Balqis yang lengkap dan panjang lebar itu!
Alina Balqis berdiri kembali dan bersuara lagi,“ ya, Dr. Zariff Haiqal . Saya rasa inilah pilihan dalam hidup yang paling tepat yang pernah saya buat. ”
“ Baiklah kalau macam itu. Saya harap awak dapat buat yang terbaik. Okeylah kelas,nampaknya masing-masing ada cerita tersendiri sebelum masuk Uitm ni ya. Saya akan teruskan kelas dengan menerangkan awak semua lebih lanjut lagi tentang subjek ekonomi awak semua.” Ujar Dr. Zariff Haiqal  sambil bergerak ke mejanya dan mengeluarkan sesuatu daripada begnya dan memulakan penerangannya.
                                                ***
“ Qis, kau ni lembut sangatlah sebab tulah Hazirah suka sakitkan hati kau,’’ luah Karina ketika ahli-ahli kelab jeng-jeng itu berada di kafe  Uitm,Kampus Banadaraya Johor Bahru.
“ A’ahlah, Qis. Cuba kau tegas sikit. Jangan biarkan orang asyik menghentam kau ja,’’ tambah Julia pula dengan mimik muka yang tidak puas hati.
“ Aku malaslah nak layan orang macam tu Ju, Rina. Aku rasa tak luak pun apa yang dia cakap. Aku tahu apa yang aku buat cukuplah.” Balas Alina Balqis lembut sambil menyuapkan nasi ke dalam mulutnya.
“ Suka hati kaulah, Qis. Kita orang ni sayangkan kau sebagai sahabat sebab itu kita orang tak nak tengok Hazirah aka Perempuan Tak Siap tu asyik hentam kau,” balas Julia sambil memandang muka Alina Balkis yang biasa seperti tiada apa-apa yang berlaku.
“ Aku pun sayangkan kau orang berdua dan hargai keprihatinan kau orang kepada aku walaupun kita bertiga ni baru ja kenal tak sampai berapa hari pun,” kata Alina Balqis sambil menghabiskan suapan terakhirnya.
“ Okaylah, cepat kita habiskan makan bolehlah masuk dorm lepas ni. Sekejap lagi dah nak masuk zuhur.” Ajak Alina Balqis sambil tangannya sibuk mengambil beg yang diletakkan di kerusi sebelahnya.

1 comment:

  1. hafiza... satu permulaan yang agak baik... teruskan lagi ya. kalau boleh pandai mainkan emosi reader :)

    ReplyDelete

dah baca? terima kasih dan lagi best kalau awak write something here :)