Pages

welcome


Sunday, March 2, 2014

PROJEK ENOVEL KTI BAB 11

Selepas seminggu majlis menerima menantu menyusul pula majlis menyambut menantu. Malam sabtu itu merupakan majlis resepsi bagi pihak keluarga Firas Amsyar. Majlis menyambut menantu itu telah diadakan di Persada Johor atau Johor Convetion Centre yang terletak di tengah-tengah Bandar raya Johor Bahru. Majlis yang berkonsepkan English Garden telah mendapat sentuhan istimewa daripada perancang perkahwinan, Naz Great Idea’s. Sebuah perunding dan perancang perkahwinan yang cukup dikenali di Malaysia. Angan-angan Datin Nora telah berjaya direalisasikan.

          Firas Amsyar baru sahaja keluar dari bilik mandi. Dia baru sahaja membersihkan tubuh yang melekit akibat peluh. Dia hanya memakai tuala mandi separas pinggang. Apabila terpandang raut wajah manis Munirah, dia terfikir sesuatu.
           ‘’Mulai esok, kau kena tinggal di apartment aku. Kau bersedia ajelah ‘merana’ bersama aku ya. Erm… lagi satu, aku tak suka kau panggil aku awak,wak-wak. Kau ingat aku Wak Parjo?’’ ujar Firas Amsyar malam itu setelah mereka pulang daripada majlis resepsi keluarganya. Ketika itu mereka berada dalam bilik tetamu yang dihias menjadi bilik pengantin buat pasangan suami isteri itu.
          Munirah yang baharu selesai menukar dress pengantinnya, hanya diam namun, mengukir senyuman ‘jahat’. Dia mengerutkan dahinya. Dia menutup bibirnya menahan gelak. ‘’Dah tu nak panggil apa?’’ soal Munirah bersahaja dengan mengangkat kening kirinya.
          Dia duduk di sofa panjang yang menghadap televisyen plasma itu. Dia meluruskan kakinya yang letih akibat memakai kasut bertumit tinggi setinggi tiga inci. Dia memang tidak menggemari kasut bertumit tinggi. Buat menyeksa kaki sahaja. Biasalah perempuan nak cantik punyal pasal sanggup ‘seksa’ badan sendiri. Munirah mengurut lembut betisnya yang putih bak bunting padi dengan minyak Johnson’s Baby Bedtime. Minyak lavender kegemarannya. Haruman yang cukup membantu untuk meredakan ketegangan. Lebih-lebih lagi dengan ‘harimau jadian’!
          Firas Amsyar yang sudah menyarung jersi Manchester United berwarna merah  dan berboxer menghampirinya isterinya yang sudah siap berbaju kaftan.
          Munirah pula mengensot sedikit. Firas Amsyar mendekat mukanya ke muka isterinya. Jari-jarinya yang kasar, mengusap lembut rambut panjang mengurai milik isterinya.
          Munirah sudah kecut dengan aksi suaminya. Dia hanya diam menanti aksi seterusnya. Mata mereka bertentang namun, sayangnya pandangan mereka itu ‘kosong’ tiada rasa tiada gentar.
          Dia merapatkan mukanya lagi ke wajah isterinya yang tiada darah itu. Sebelum menjawab,‘’panggil aku, Encik Firas! Faham?’’ ujar Firas Amsyar keras lalu mencengkam rambut isterinya. Tertarik kepala Munirah ke belakang.
          Munirah terkedu. Perit terasa. ‘’Faham, Encik Firas!’’ balas Munirah geram. Tangan kirinya memegang tangan kanan suaminya yang mencengkam rambutnya yang lembut beralun itu.
          ‘’Tak payahlah nak tarik-tarik rambut orang! Sakitlah!’’ adu Munirah sedikit mendengus dan dengan berani dia menarik tangan suaminya.
          Firas Amsyar terkejut dengan tindak balas penuh berani daripada isterinya. ‘’Amboi, melawan kau ya!’’ ujar Firas Amsyar geram.
          Munirah menjeling wajah Firas Amsyar yang merenungnya tajam. Dia bangkit dari sofa berkulit itu tanpa mempedulikan suaminya. Firas Amsyar geram dengan tindakan isterinya.
          ‘’Saya tak nak gaduh lagi Encik Firas. Saya dah letih dan mengantuk sangat. Saya nak rehat,’’ rayu Munirah. Dia tahu lelaki itu pasti mencari poin untuk bertikam lidah dengannya. Menyakitkan hatinya merupakan hobi suaminya kini.
          Firas Amsyar juga bangkit. Dia berdiri berhadapan isterinya. ‘’Kau kena ingat Munirah, aku tak akan pernah dapat menerima kau sebagai isteri aku. Kau kena ingat, keluarga kau tu ‘berhutang’ dengan keluarga aku. Aku ni mangsa keadaan keluarga kau tahu tak!’’ tempik Firas Amsyar dengan serius dan terjerit. Dia meluahkan apa yang dirasainya itu. Rasa ketidakadilan dalam dunia ini.
          Munirah sudah berubah mendung. ‘’Saya juga berkorban Encik Firas. Saya reda kalau Encik Firas tak boleh terima saya sebagai isteri. Saya sedar siapa diri saya. Cuma satu saya minta, tolong hormati ibu bapa dan keluarga saya. Maaf keluarga saya dah susahkan Encik Firas sekeluarga.’’ Munirah membalas dan merayu tenang. Biarlah situasi itu tidak terus tegang. Dia akur keadaan diri mereka ketika itu. Mereka tersepit. Keadaan mereka tidak ubah seperti ditelan mati emak, diluah mati bapa.
          Firas Amsyar terdiam. ‘’Bagus kalau kau dah sedar siapa kau di sisi aku. Aku boleh terima keluarga kau tetapi bukan engkau!’’ ujar Firas Amsyar lantang.
          ‘’Terima kasih, Encik Firas. Saya nak tidur sekarang. Saya betul-betul letih.’’ Munirah mengakuri kata-kata suaminya.
          ‘Tidak mengapa, aku tidak diterima sebagai seorang isteri di dalam hidupnya syukurlah dia masih boleh menerima mak dan ayah juga keseluruhan keluarga aku,’ desis sudut dalam hati Munirah yang mensyukuri ‘keistimewaan’ suaminya itu.
          Firas Amsyar tidak bereaksi. ‘’Dah pergi tidur.’’ Firas Amsyar mengarah pendek sahaja.
          Munirah termangu-mangu. Matanya merayap ke seluruh isi bilik tetamu itu. Mengintai-intai ruang mana yang sesuai menjadi tempat beradunya. Ruang bilik itu cukup luas tiga kali ganda keluasan daripada bilik pengantin di rumahnya. Bilik yang lengkap dengan bilik air yang boleh dijadikan ruang untuk berjakuzi. Bilik ini memang dibina khas untuk anak-anak Dato’ Arshad dan Datin Nora yang akan menggunakannya apabila mereka bergelar raja sehari. Sehari sahaja bukan untuk berhari-hari. Rasanya setiap pasangan tidak perlu berbulan madu di luar kerana kamar itu umpama suite berbulan madu ditambah pula, suasana yang malap dan bau-bauan yang mengharum wangi dan sensual itu.
          Sofa berbentul L di ruang menonton ini juga sesuai, detik hati Munirah. Rasanya selesalah beradu di sofa itu. Kusyen yang lembut pasti nyenyak tidurnya nanti, desis Munirah.
          Sedang Munirah baru berkira-kira untuk mengambil bantal kepala di katil, suaminya menyergahnya. ‘’Yang tercegat lagi kat sini kenapa? Pergi naiklah atas katil tu,’’ tegur Firas Amsyar sinis.
          Tersentak Munirah dibuatnya. ‘Orang tua ni, memang suka buat aku menambah potensi mendapat sakit jantung’, gerutu Munirah geram. ‘’Habis tu, Encik Firas nak tidur mana?’’ soal Munirah ingin tahu. ‘Baik juga laki aku inikan bagi aku tidur atas katil tak adalah sakit badan aku tidur di atas sofa yang tak berapa nak lembut ni,’ puji Munirah sendiri.
          ‘’Jangan banyak tanya boleh tak? Pergi ajelah tidur…’’ arah Firas Amsyar geram disusuli dengusan panjang.
          Munirah tanpa banyak cerita lagi terus ke katil jati bertiang empat itu yang cukup cantik dihiasi kelambu. Kamar beradu yang cukup romantis disediakan oleh keluarga Firas Amsyar buat pasangan pengantin baru itu. Mereka pasangan kedua yang menggunakannya selepas Farah Laura dan suaminya, Farouk.
          Dia membaringkan tubuhnya secara perlahan-lahan di atas katil itu. Sungguh tidak percaya dia kini menjadi menantu kepada keluarga sahabat baik ayahnya. Dia rasakan kisah hidupnya tidak ubah seperti kisah drama Melayu. Malangnya realiti yang dihadapinya kini tidak seindah kisah Bawang Merah yang bertemu jodoh dengan anak raja setelah hidup teruji bersama ibu tiri dan Bawang Putih yang cukup membenci dirinya. Dia juga bukan Cinderella yang berjaya memikat putera raja yang mencintainya sepenuh jiwa. Dia hanya seorang hamba yang bernama Munirah binti Haron yang terbelenggu di atas lantai takdir duniawi. Dia belum berjaya meraut kasih seorang suami apatah lagi memetik cintanya.
          Munirah memandang lelangit kelambu putih itu. Dia seakan melihat dirinya yang sedang menangis pilu dalam hati apabila dirinya tidak dapat diterima oleh insan bergelar suaminya yang sah dan halal dalam hidupnya.
           ‘Cerita hidup aku bukan kisah dongeng  dahulu kala, ini kenyataan hidup aku dan ini juga takdir DIA Yang Maha Berkuasa,’ pujuk hati kecilnya supaya perlahan-lahan menerima takdir dan ketentuan Ilahi. Kisah hidup yang perlu dihadapi. Realiti hidup akan terus ‘hidup’ tidak seperti mimpi akan ‘mati’ apabila terjaga daripada lena.
          Munirah menarik perlahan komforter tebal untuk menutupi seluruh tubuhnya. Suhu dingin menyerobosi kamar beradu ini. Suhu 16 darjah celcius cukup membuatkan dirinya yang tidak pernah tidur dalam suhu pendingin hawa itu berasa kesejukkan yang teramat.
          Baru dia mahu melelapkan mata, suaminya menghampiri katil. Jantungnya pantas mengepam darah. Darah terkejut. Tekanan darah pasti berada di tahap tinggi ketika ini berbanding bacaan normal 120/80.
          Firas Amsyar dengan selambanya membuka jersinya di hadapan isterinya. T-shirt berkain jersi itu dicampakkan ke lantai.
          ‘’Kenapa takut? Kata ikhlas jadi ‘isteri’ aku. Buktikanlah keikhlasan kau sekarang,’’ ujar Firas Amsyar sinis sahaja dan perlahan-lahan menghampiri isteri yang sudah tidak berwarna. Dia membaringkan tubuh sasanya. Dia juga letih dan mahu merehatkan tubuh. Penat melayan tetamu. Walaupun perkahwinan itu bukan perkahwinan yang dia impikan, seharusnya dimaklumkan kepada semua kawannya. Dalam Islam juga mengharuskan umatnya untuk mengwar-warkan perkahwinan.
          Munirah sudah terkujat. Dia belum bersedia untuk menjalankan tanggungjawab yang satu itu. Dia tidak rela ‘bersama’ dalam jiwa mereka suami isteri yang kosong tanpa rasa cinta buatnya. Dia tidak mahu menjalani ‘tanggungjawab’ itu hanya perlakuan fizikal biarlah seiring dengan ‘batin’.
           Tiba-tiba Firas Amsyar yang sedang menarik gebar tebal itu, ketawa besar. ‘’Dah gabralah tu kan? Ha ha ha… kelakarlah kau ni. Aku tak ‘berselera’ dengan kau. Tidur ajelah.’’ Suaminya berkata sinis. Firas Amsyar menyakitkan hati isterinya. Biar gadis itu sedar, dia tidak layak mendapat belaian istimewa daripada dirinya.
          Munirah berasa geram pula dikenakan oleh suaminya. Dia menarik gebar tebal itu menutupi seluruh tubuhnya. Dia mengiringkan tubuh sederhananya yang bukanlah kategori begitu langsing ke kiri menghadap ruang menonton itu.
          Firas Amsyar tersenyum sinis. ‘’Apa hukumnya seorang isteri yang tidur membelakangi suami ya, Munirah?’’ soal Firas Amsyar bersahaja namun, dalam nada serius. Malam itu cuaca dirasakan terlalu bahang sebab itulah dia tidak mahu tidur dengan berbaju.
          Munirah yang baru sahaja mahu melelapkan matanya, terbuntang terus mata bundarnya. ‘’Hukumnya berdosa, Encik Firas.’’ Munirah menjawab tenang. Dia mengubah posisinya dengan menelentang.
          Munirah menarik comforter tebal itu hingga ke paras dadanya. Dia memejamkan matanya dalam debar menggila. Rasa debar tidur sekatil dengan lelaki yang bergelar suaminya kini. Mereka sekatil tetapi mereka tidak sehati dan sejiwa. Sayangnya malam pengantin itu, malam yang tiada indah dan manisnya seperti pasangan lain.Firas Amsyar sudah lena dalam kantuk dan letihnya. Dia membelakangi isterinya. Kamar yang dihias indah itu tidak membawa sebarang erti buat raja sehari itu.

          

No comments:

Post a Comment

dah baca? terima kasih dan lagi best kalau awak write something here :)